Manager Finance Shared Service Center

Functieomschrijving

Als manager van het SSC Finance rapporteer je rechtsreeks aan de Director Group Accounting en Reporting en werk je intensief samen met de financial controller, de business controllers en de managing directors van de labels binnen Broad Horizon die door het SSC Finance worden ondersteund. Het SSC Finance is in opbouw; in 2021 is het de bedoeling om van een klein team dat enkele labels ondersteunt naar ondersteuning van heel Broad Horizon in de breedte te bewegen. Het betreft hier een bundeling van alle activiteiten op het gebied van debiteuren- en crediteurenbeheer, maandafsluitingswerkzaamheden, financial accounting en control. Voor deze activiteiten zorg jij voor gestandaardiseerde, geautomatiseerde en gecontroleerde accounting processen. In de nieuwe rol van Manager Finance Shared Service Center denk je mee en geef je invulling aan de strategie voor het Finance SSC. Je vertaalt de strategie in concrete plannen en KPIs, en draagt verantwoordelijkheid voor de realisatie van deze plannen en de performance op deze KPIs. Je geeft leiding aan het team (in opbouw) en draagt zorg voor het efficiënt en effectief uitvoeren van de taken van het gehele Finance SSC. Het uiteindelijke doel van het FSSC is het efficiënt leveren van de juiste financiële informatie door middel van best practice processen met goede en gemotiveerde medewerkers met een hoge klanttevredenheid.


  • Zorgdragen voor een juiste, volledige en onderbouwde financiële administratie die voldoet aan wet- en regelgeving en conform de procedures is;
  • Strategisch en intellectueel leiderschap en het ontwikkelen van het Finance SSC team door coaching, mentoring, reviewen en monitoring;
  • Het ontwikkelen, implementeren en continue verbeteren van processen, systemen, aangeboden diensten en service levels die bijdragen aan een uniforme en efficiënte manier van werken binnen het Finance SSC;
  • Op KPIs besturen van de financieel-administratieve kernprocessen. De KPI’s gebruiken om continue te verbeteren, corrigerende maatregelen te nemen of andere werkwijzen te gaan gebruiken;
  • Implementeren van controle mechanismen om de kwaliteit en compliance te waarborgen;
  • Opstellen, naleven en onderhouden van service level agreements met de stakeholders;
  • Toezicht houden op het in control zijn qua financiële verantwoordelijkheden (tijdig betalen van leveranciers, tijdig doen van belastingaangiftes etc) en risico’s en kansen (ouderdom debiteuren, nog te factureren bedragen, voorzieningen, accruals etc). Zorgt ervoor dat alle balansposten goed onderbouwd zijn;
  • Proactief adviseren van de business bij het inrichten van financiële, transactionele processen, procedures en te implementeren interne controle maatregelen;
  • Ondersteuning bij het invoegen van nieuwe entiteiten in het FSSC;
  • Stakeholder management tussen / binnen Finance en anderen binnen / buiten de organisatie inclusief het effectief managen van verwachtingen.

Functievereisten

  • Minimaal 10 jaar relevante werkervaring, waarvan minimaal 5 jaar op management niveau;
  • Ervaring in een (groeiende) SSC omgeving;
  • Professionele kennis van financieel-administratieve processen, met sterke IT affiniteit;
  • Gedegen kennis van accounting policies en goed begrip van interne controle concepten en maatregelen;
  • In staat om een recent samengekomen groep tot een team te smeden; bewezen effectief in het omgaan met teamleden met diverse competenties, senioriteit en achtergrond;
  • Natuurlijke voorkeur voor efficiënt en procesmatig werken, met sturing op KPIs; bereid en in staat om verantwoordelijkheid te nemen voor een hoge kwaliteitsambitie;
  • Ervaring met continue verbetertrajecten en daar een leidende rol in gespeeld. Kan de benodigde veranderingen in gang zetten en ondersteunen; 
  • Uitstekende communicatie skills;
  • Kan Finance visie vertalen naar gerichte afdelingsdoelen en –plannen, vanuit ketenbreed denken;
  • Werkt gestructureerd en overziet kansen en implicaties van strategie tot executie;
  • Minimaal HBO werk-en denkniveau;
  • Kennis van Lean principes (black belt) is een pré;
  • Ervaring met outsourcing is een pré;
  • Ervaring met Robotic Proces Automation is een pré;
  • En natuurlijk ben jij een fijne professional om mee samen te werken.

Arbeidsvoorwaarden 

Afhankelijk van werkervaring en het niveau van senioriteit zal het jaarinkomen uiteraard zeer marktconform zijn. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden.